کد مطلب: 106835
وزير نيرو:
انتقال آب از بهشت‌آباد به ۳ استان/ ۲۹۶ درياچه کشور در حال خشک شدن
تاریخ انتشار : 1393/06/29 08:06:26
نمایش : 1526
وزير نيرو با اشاره به اينکه انتقال آب از بهشت‌آباد به ۳ استان کشور انجام مي‌شود، گفت: ۲۹۶ درياچه مانند اروميه در کشور وجود دارد که در حال خشک شدن هستند.
به گزارش  هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، حميد چيت‌چيان با بيان اينکه پيش‌بيني شده در منطقه بهشت‌آباد استان چهارمحال و بختياري سدي احداث شود، اظهار کرد: براساس برنامه‌ريزي‌ها آب استحصال شده در اين سد علاوه بر استان چهارمحال و بختياري، مورد استفاده سه استان ديگر از جمله استان کرمان قرار مي‌گيرد.
وي با تاکيد بر اينکه آب بهشت‌آباد صرفا براي تامين آب شرب به ساير استان‌ها انتقال مي‌يابد، افزود: خوشبختانه مردم استان چهارمحال و بختياري با آغوش باز از اين طرح استقبال کرده و مقاومتي مطلقا در اين باره وجود ندارد.
وزير نيرو با اشاره به اينکه البته مسائل جانبي در اين باره وجود داشته، گفت: با وجود برخي مطالب بيان شده، اما در اصل آن ترديدي نيست.
چيت‌چيان با بيان اينکه انتقال آب از بهشت‌آباد در برنامه‌هاي وزارت نيرو است، تصريح کرد: البته بخشي از اين آب براي مصارف شرب به شهرهاي شمالي استان کرمان منتقل مي‌شود.
در حال حاضر استان کرمان در وضعيت مناسب آبي قرار ندارد
وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر استان کرمان در وضعيت مناسب آبي قرار ندارد، بيان کرد: خوشبختانه مديران استان کرمان با تشکيل شوراي آب و نيز تضمين طرح‌هاي مختلف، برنامه‌هايي براي مهار بحران آب در اين خطه دارند.
وزير نيرو با اشاره به اينکه دولت و وزارت نيرو نيز اعتبارات مورد نياز را براي اين مسئله تامين کرده و حمايت‌هاي لازم براي پياده‌سازي طرح‌هاي مقابله با بحران آب را به عمل مي‌آورند، افزود: اگر تسهيلاتي نيز از محل منابع بانکي براي اجراي برخي از طرح‌ها مورد نياز باشد، پشتيباني مي‌کنند.
چيت‌چيان با بيان اينکه خوشبختانه کشور از جمله مناطق جهان است که از تابش مناسب نور خورشيد برخوردار است، اظهار کرد: مي‌توان از انرژي خورشيدي و تجديدپذير براي تامين برق بهره‌گيري کرد.
دولت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه توليد برق از انرژي خورشيدي حمايت مي‌کند
وي با تاکيد بر اينکه دولت از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در حوزه توليد برق از انرژي خورشيدي حمايت مي‌کند، گفت: در شرايط ورود سرمايه‌گذاران، برقي که از انرژي‌هاي خورشيدي و تجديدپذير توليد کنند، دولت تا 10 برابر قيمتي که برق را به مردم مي‌فروشد، از آنها خريداري مي‌کند.
وزير نيرو بيان کرد: اگر مردم نيز براي تامين برق مورد نياز خود در منازل مايل به استفاده از پنل‌هاي خورشيدي باشند، دولت 50 درصد سرمايه‌گذاري مربوطه را پرداخت مي‌کند.
چيت‌چيان با بيان اينکه دولت نيز براي توليد پنل‌هاي خورشيدي و دستيابي به فناوري‌هاي اين صنعت حمايت‌هاي لازم را به عمل مي‌آورد، افزود: اين مسئله در راستاي دستيابي بهتر مردم به سيستم‌هاي توليد برق از انرژي‌هاي تجديدپذير است.
296 درياچه مانند اروميه در کشور وجود دارد که در حال خشک شدن هستند
وي با اشاره به وجود 609 دشت در کشور، گفت: از اين تعداد 296 دشت داراي بيلان منفي برداشت آب هستند که به نوعي مي‌توان گفت 296 درياچه مانند اروميه در کشور داريم که در حال خشک شدن هستند.
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه تالاب‌هاي بسياري در کشور وجود دارد که در شرايط بحراني قرار دارند، تصريح کرد: اين وضعيت به سبب برداشت و مصرف آب بيش از ظرفيت طبيعت بوده است.
چيت‌چيان با بيان اينکه تنها راه اساسي براي احياي تالاب‌ها و سفره‌هاي آب زيرزميني، کنترل و مديريت در مصرف آب در بخش‌هاي کشاورزي، شرب و صنعت است، افزود: هنگامي‌که به کشاورزان توصيه مي‌شود در مصرف آب صرفه‌جويي کنند، گمان مي‌کنند که مقصود دولت توقف کشاورزي است، در شرايطي که مي‌توان از آب موجود از طريق روش‌ها و سيستم‌هاي نوين آبياري استفاده بهينه‌تري کرد.
براي بقاي کشاورزي و حيات کشور چاره‌اي جز مديريت در مصرف آب نيست
وي با اشاره به اينکه براي بقاي کشاورزي و حيات کشور چاره‌اي جز مديريت در مصرف آب نيست، بيان کرد: در حال حاضر در بسياري از کشورهاي دنيا آب شرب و بهداشتي از يکديگر جدا هستند و در شبکه لوله‌کشي آب اين کشورها، آب بهداشتي و غيرقابل شرب براي استحمام، نظافت و شست‌وشو جريان دارد.
وزير نيرو با بيان اينکه تاکنون در کشور شرايطي فراهم بوده که آب شرب و بهداشتي يکي باشد، افزود: با توجه به محدوديت‌هاي موجود چاره‌اي وجود ندارد که آب شرب از غيربهداشتي جدا شود.
چيت‌چيان با اشاره به اينکه به سبب اضافه برداشت آب از سفره‌هاي زيرزميني کيفيت آب به شدت کاهش يافته، بيان کرد: شرايط ايجاب مي‌کند تا آب شرب منازل از آب بهداشتي تفکيک شود.
در حال حاضر تفکيک آب شرب و بهداشتي در شهر قم اجرا شده است
وي با تاکيد براينکه در حال حاضر تفکيک آب شرب و بهداشتي در شهر قم اجرا شده است، گفت: براي نمونه اين طرح در بخش‌هايي از شهر مشهد به شکل پايلوت اجرا مي‌شود تا بعدها به ساير نقاط و شهرهاي کشور تعميم داده شود.
وزير نيرو خاطرنشان کرد: وضعيت آب در کشور شرايط بحراني دارد و تلاش دولت و وزارت نيرو بر مهار آن از طريق روش‌هاي مختلف است.
انتهاي پيام/خ ز/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg